Méretezés Shape Key segítségével (Blender)
2010. június 8.
Kategória: ,

Munkánk során előfordulhat, hogy egy objektumból különböző méretű változatokat kell előállítani, ilyenkor a sok vertex-tologatás helyett jól jöhet az alábbi egyszerű módszer.

A módszer alapját a Shape Key (Formakulcs) adja, amely képes egy objektum két vagy több változata között átmeneteket képezni. A megfelelően megválasztott változatokkal pedig ezeket az átmeneteket használhatjuk fel méret-variációk előállítására.

Nézzük meg, hogyan működik az eljárás egy ablak esetében, ha a szélesség illetve magasság értékeket szeretnénk változtatni.

Blenderben minden mesh objektum rendelkezik formakulcsolási lehetőséggel, így nincs szükségünk módosítók vagy egyéb segédeszközök igénybevételére. Egyszerűen nyissuk meg a "Shapes" panelt az "Editing" eszköztárban, itt találjuk a Shape Key beállítási lehetőségeit. Alaphelyzetben csak az "Add Shape Key" gombot látjuk, mivel még egyetlen formakulcsot sem hoztunk létre. Nyomjuk meg háromszor a gombot, mert három kulcsra lesz szükségünk: az első hordozza az ablak eredeti formáját, a másik kettő pedig a szélességhez illetve a magassághoz tartozó állapotot.

A formakulcsok között "Object Mode"-ban tudunk váltani a jobbra-balra mutató kis nyilakkal, egy adott kulcsot pedig "Edit Mode"-ban tudunk szerkeszteni.

Az első Shape Key-vel (Basis) semmi dolgunk sincs, ezt hagyjuk meg az ablak eredeti formájában, ez lesz a viszonyítási alap. A második kulcs esetében (Key 1) növeljük meg az ablaknak csak a szélességét (mozgassuk el jobbra a jobboldali vertexeit), a harmadik kulcsnál (Key 2) pedig csak a magasságát növeljük (mozgassuk felfelé a felső vertexeit).

Eredeti ablak, szélesebb változat, magasabb változat

Ha most a Key 1 illetve a Key 2 kulcsok értékét elkezdjük változtatni, akkor látni fogjuk, hogy az eredeti ablak és annak szélesebb illetve magasabb változata közötti átmenetek képződnek. Alapbeállítás szerint az átmenetek 0-100% közötti tartományban jönnek létre, de ezeket a határokat kijjebb tudjuk tolni a Min és Max értékek átállításával, és ezután már tetszőleges mértékig növelhetjük vagy csökkenthetjük az ablak szélességét, magasságát.

Végeredményként kaptunk egy olyan ablakot, amelynek szélességét és magasságát egyszerűen tudjuk változtatni, maga a objektum mozgatható-forgatható maradt, tudjuk többszörözni vagy akár további átalakításokat is végezhetünk rajta.

Ablak méretezése Morpher módosítóval

comments powered by Disqus

Kategóriák

Linkek

Mómó Blender.hu Mindentbele.hu Tarnay Tünde Hegyi Andrea Virághalmy Eszter ColourLovers Sumo Paint Színszótár Textúrák
© 2000-2017 József Bálint - Minden jog fenntartva