Blender 2.5 újdonságok
2010. június 8.
Kategória: ,

Megemlítenék néhányat a Blender 2.5-ös verziójának újdonságai közül. A teljesség igénye nélkül, leginkább olyanokat, amikről azt gondolom, hogy fontosak lehetnek a hatékony munka szempontjából.

Animálható paraméterek

Elvileg minden paraméter animálható lesz az új verzióban, így pl. a módosítók különböző értékei is. Tehát nem kell többé python scriptet alkalmazni, ha például egy Displace módosító erősségét szeretnénk animálni, hanem egyszerűen a Strength mező fölött, az I betű megnyomásával tudjuk az értéket kulcsolni. A program zöld színnel emeli ki azt a mezőt, amelyik animálva van, illetve sárga színnel, ha éppen egy keyframe-en állunk.

Linear Workflow

A 2.5-ös verzióban bevezetésre kerül a színkezelési lehetőség, mely jelenleg a linear workflow-t támogatja. Használatához kapcsoljuk be a render beállításoknál található Color Managementet, a program automatikusan elvégzi a szükséges gamma korrekciót mind a bejövő mind a kimenő értékek tekintetében.
(Ha egy korábbi jelenetünket a 2.5-ös verzióban újrarenderelve más színeket kapunk, akkor ez valószínűleg a bekapcsolt színkezelésnek köszönhető. Ilyenkor a Color Management kikapcsolásával tudunk visszatérni az eredeti állapothoz.)

Environment Lighting

Blender 2.5 environment lighting teszt renderNagyításKorábban az Ambient Occlusion-on keresztül lehetett környezeti megvilágítást alkalmazni, ami elég körülményes megoldás volt. Most ezt a funkciót különválasztották, így az AO-tól függetlenül használható. Maga az algoritmus egyelőre nem változott, ugyanaz a color AO, mint eddig, és Approximate vagy Raytrace módban használhatjuk (HDR képekkel valamint a Blender beépített Sun/Sky rendszerével az utóbbi esetében tudunk világítani, ha a "Sky Texture" opciót választjuk).

A mellékelt képen a Sun/Sky + Environment Lighting kombináció eredménye látszik.

Indirect Lighting

Blender 2.5 indirect lighting teszt renderNagyításA hivatalos alpha kiadásokban megtalálható egy approximate ambient occlusion alapon nyugvó indirect lighting megoldás, melynek egyelőre jelentős hiányossága, hogy nem kezeli az árnyékolást, így a teljesítménye még nem mérhető - ettől függetlenül készült már vele egy látványos bemutató videó: Indirect Lighting Blender 2.5 Alpha 1

Viszont ha letöltjük a "render25 brunch" valamelyik verzióját (windows, linux), akkor abban kipróbálható egy raytracer változata is az indirekt világításnak, ami már most is egészen jó eredményt produkál.

A mellékelt képen a Sun/Sky + Environment Lighting + Indirect Lighting végeredménye látszik.

Subdivision displacement

Blender 2.5 Subdivision DisplacementEddig is volt lehetőség Displacement használatára, viszont mindeddig csak a modellek előre meghatározott és rögzített mértékű felbontása mellett alkalmazhattuk. Jelentős előrelépés, hogy most már a renderidejű és nézőpontfüggő subdivision displacement képességgel is rendelkezik a Blender renderelője. Az új funkciót a "render25 brunch" verzióiban tesztelhetjük (egy újabb kiadás windowshoz).

A Render panel Shading beállításainál találjuk a Subdivision kapcsolót egy értékkel kiegészítve, ami a polygon méretet szabályozza: 1-es érték mellett 1 pixel méretű polygonokra osztja fel a modellt. Ezen kívül az Object panelon tudjuk finomítani a beállításokat, itt megadhatjuk, hogy mekkora legyen a maximális kiemelkedés a felületből (Displacement Bound), valamint felülírhatjuk a felbontásra vonatkozó általános értéket (Relative Subdivision Rate).

comments powered by Disqus

Kategóriák

Linkek

Mómó Blender.hu Mindentbele.hu Tarnay Tünde Hegyi Andrea Virághalmy Eszter ColourLovers Sumo Paint Színszótár Textúrák
© 2000-2017 József Bálint - Minden jog fenntartva