3ds Max 24 Material?
2010. április 21.
Kategória: ,

Makacsul tartja magát egy tévhit, miszerint 3ds Max-ban legfeljebb 24 materialt lehet használni egy jeleneten belül. Ez természetesen nem igaz, korlátlan számban hozhatunk létre és használhatunk fel anyagokat.

Az első, amit ezzel kapcsolatban tisztázni kell, hogy a Material Editor az anyagok szerkesztésére való és nem azok tárolására. Akkor használjuk a Material Editort, amikor "dolgozunk" egy anyagon. Miután egy anyaggal végeztünk és hozzárendeltük a megfelelő objektumhoz, nyugodtan kitörölhetjük a Material Editorból vagy felülírhatjuk egy másik anyaggal - ettől még ez a material nem fog elveszni.

Az anyagok áttekintésére és használatba vételére a Material/Map Browser való. Ezen keresztül tudunk új anyagot létrehozni, a jelenetben már meglévő anyagokat szerkesztésre megnyitni, de ennek segítségével lehet pl. külső file-ba menteni vagy onnan beolvasni kész anyagokat.

Új material létrehozása:
A Material Editorban, a slotok (melyek az anyagok előnézeti képét tartalmazzák) alatti sorban, baloldalt, legszélen található a "Get Material" gomb. Ezzel hívhatjuk elő a Material/Map Browsert. A Material/Map Browser baloldali listájában található a "New" opció, amit bejelölve megjelennek a rendelkezésre álló új anyagok. Innen lehet dupla klikkel vagy áthúzással a Material Editor valamelyik slotjába betenni az új anyagot, majd ezután tetszőlegesen szerkeszteni és végül hozzárendelni a kívánt objektumhoz.

Létező material megnyitása szerkesztésre:
Amennyiben egy létező anyagot szeretnénk módosítani, akkor ugyanúgy mint az előbb, megnyitjuk a Material/Map Browsert, de a baloldali listából most a "Scene" opciót választjuk. Ekkor jobboldalt megjelenik az összes, már létező és használatban lévő (tehát valamely objektumhoz hozzárendelt) anyag. Amelyiket módosítani szeretnénk, azt áttesszük a Material Editorba és ott elvégezzük a szükséges beállításokat.

Tipp:
Tartsd tisztán a Material Editort! Használd sűrűn a "Reset Material Editor Slots" utasítást (Material Editor Utility menüjében található), és csak azokat az anyagot nyisd meg szerkesztésre, amelyeken tényleg dolgozni akarsz.

Friss:
A 2011-es verzióban "Compact Material Editor" néven érhető el a hagyományos anyagszerkesztő, valamint áttervezték a Material/Map Browsert: a megszüntetett baloldali opció lista helyett egymás alatti könyvtárakba csoportosították az anyagokat. "Materials" csoport tartalmazza az új anyagokat, a "Scene Materials" pedig a már használatban lévőket.

Megjegyzés:
Ez a leírás kizárólag a "24 material" problémáról szól és nem a Material Editor illetve Material/Map Browser használatáról. Ezekkel kapcsolatban részletes leírást találsz a Max helpjében, illetve számos interneten fellelhető tutoriál foglalkozik velük.

comments powered by Disqus

Kategóriák

Linkek

Mómó Blender.hu Mindentbele.hu Tarnay Tünde Hegyi Andrea Virághalmy Eszter ColourLovers Sumo Paint Színszótár Textúrák
© 2000-2017 József Bálint - Minden jog fenntartva